Välkommen!

Dagens citat

Some people are funny. They spend money they do not have, to buy things they do not need, to impress people they do not like... ~ Unknown

Var börjar jag !!

Här pratar vi om hur man kommer igång! Välkommen in!

Moderator: Moderatorer

Var börjar jag !!

UNREAD_POSTav Roselin 15 06 24, 11:51

Hej alla duktiga ordningsproffs!
Jag är ny här. Jag drömmer om ett hem med ordning & red. Mitt problem är att
Jag alltid vill för mycket så det slutar oftas med att inte än hälften. Blir gjort. Jag har två veckors semester nu & vill komma igång & få ett lätt städat men hem trevligt hem... Vilket rum ska jag börja i ???är köket bäst & verkligen göra det finnt där. Och sedan arbeta mig vidare??

Alla tips mottages varmt
Roselin

Re: Var börjar jag !!

UNREAD_POSTav pian 15 06 29, 11:58

Välkommen, Roselin :)

Först idag såg jag ditt inlägg - jag har också semester. Om du inte hittat henne redan, kolla in vår guru Flylady på [url]Flylady.net[/url] Hon förordar inget städmaraton på semestern utan en gradvis ändring av de dagliga rutinerna OCH utrensning minst en kvart om dagen. Hon kallar detta viktiga moment "decluttering" och framhåller vikten av att göra sig av med allt man inte använder, älskar eller behöver.

Hon har olika zoner varje vecka som man ska fokusera på. När man väl fått den mesta bråten ur huset, så kan man börja med mer rengöring. Varje dag får man en uppgift och gör man dagens "Kelly" så har man så småningom storstädat väldigt mycket.

I början måste man skärpa sig och bara göra bebisstegen (baby steps). Ska man ha gäster eller annars törnat på sitt damm etc kan man göra en krisstädning (crisis cleaning) Då kör man hårt en kvart i varje utrymme och så tar man en kvarts paus varje timme.

Om du inte är så bra på engelska så finns det en bra översättning här på Skrubba vi också diskuterar lite kring de olika begreppen.
Jag har lyft tråden så att den är lätt att hitta. Det finns mycket guld här på Skrubba om man letar lite i gamla trådar!
Det bästa med FlyLady är den ändrade attityd hon förordar. Var stolt över vad du åstadkommit!

Ha en skön semester och tänk på att
Ta väl hand om dig

pian :)
pian
Putsare

Återvänd till Kom igång