Välkommen!

Dagens citat

A dog will look up on you; a cat will look down on you; however, a pig will see you eye to eye and know it has found an equal. ~ Churchill

Översikt över FlyLady - Börja läsa här!

Här pratar vi om hur man kommer igång! Välkommen in!

Moderator: Moderatorer

Översikt över FlyLady - Börja läsa här!

UNREAD_POSTav tinaw 09 12 13, 9:15

Det är ganska svårt att överblicka FlyLady-konceptet till att börja med. Här finns en samling länkar med förklaringar på engelska av systemets olika delar: http://www.flylady.net/pages/flyinglessons.asp . Det finns också en del förklaringar på svenska här på skrubba, under forumrubriken "Ordlista, FlyLady mm".

Grundbulten i FL är rutiner, rutiner för varje dag, olika veckodagar och olika delar av månaden. Morgonrutinen och kvällsrutinen är de viktigaste. Rutiner låter kanske trist och tråkigt, men meningen är att man ska bli så van att göra saker (t ex att städa) att man gör dem automatiskt, och att man inte ska behöva slösa energi på att fundera på vad man borde städa härnäst.Exempel på färdiga rutiner finns här (man bygger sina egna rutiner i babystepsen ovan!): http://www.flylady.net/pages/FLYingLessons_Routines.asp

Några olika rutiner är:
morgonrutin
kvällsrutin
grundplan för veckan
zonstädningsplanen

Tanken är att för att bygga upp fungerande rutiner krävs tid, tid och åter tid. Därför är det bra att börja med "Beginners babysteps" (På svenska).

Utöver rutinerna handlar det om att kontinuerligt göra sig av med plotter. "you can't organize clutter", säger FlyLady, dvs "det går inte att organisera plotter". Det finns bara två orsaker att behålla en sak: att man älskar den eller att man använder den regelbundet. Inte för fem år sedan, inte "kanske om ett halvår", utan regelbundet. Det finns några olika FlyLady-tips för att göra sig av med plotter, "declutterize"/"avplottrande". Olika former av avplottrande byggs in i rutinerna ovan, för att de ska fortgå kontinuerligt, men medan man börjar med babystepsen är ett tips att tillbringa 15 minuter varje dag med avplottring av någon sort. 15 minuter hinner man långt på, i synnerhet om man fortsätter dag efter dag! När tillbringade du senast en hel arbetsdag med att kasta saker du inte behöver? 15 minuter om dagen i en månad motsvarar 7,5 timmes effektivt slängande! Det är måååånga saker och mycket skräp, och allt man har slängt (eller gett bort!) är borta, man behöver varken hitta en plats för saken eller städa undan den dit gång på gång.
Användarvisningsbild
tinaw
Forum Admin

Re: Översikt över FlyLady - Börja läsa här!

UNREAD_POSTav annelee_a 12 08 26, 12:48

Vill jobba enligt Fly Lady, men då jag inte har någon engelsk läsförståelse så är det svårt.. tänk om den fanns på svenska...
annelee_a

UNREAD_POSTav pian 12 09 06, 5:22

Nybörjare kan använda de s k bebisstegen De finns översatta, en del med kommentarer här på Skrubba. Det är med dom man börjar bygga rutinerna. Det viktigaste med FlyLadykonceptet är dock att man accepterar att det tar lång tid att få hemmet "på fötter" - det blev inte kaotiskt på en dag, alltså går det inte att få ordning med en enda jätteansträngning. Man ska glädja sig åt det som blir gjort, istället för att gräma sig över det som borde gjorts. Lappa till perfektionisten så fort hon sticker upp huvudet.
Börja med tre saker:
Putsa vasken
Klä dig från topp till tå inkl skor varje morgon
Rensa systematiskt en kvart om dagen

Jag vet inte om du läst så pass mycket här att du greppat det där med att "shina sinken" som det ofta kallas här på Skrubba Hålla på att polera vasken när hela huset är en katastrof! Men FL menar att det är viktigt att genast skaffa något att vara stolt över och hennes eget val som första steg från kaos till frid var just att polera vasken. SJälv utnämnde jag spisen till min vask och gnider på den istället. Varje dag, i alla fall ser jag till att den blir ren på kvällen och gärna direkt efter middagen också.

Att vara riktigt klädd har stor betydelse. Man ska kunna lämna huset utan att behöva byta, se presentabel ut om det kommer oväntat besök o s v Framförallt signalerar kläderna (och framförallt skorna) till en själv att det är dags att ARBETA, inte såsa i soffan eller spela dataspel.

Det som gör det nödvändigt att städa som en idiot när det ska komma gäster är att man har för mycket grejor som driver omkring överallt och det i sin tur brukar bero på att lådor och skåp är fulla. FL menar att alla våra onödiga saker bara tynger oss och försvårar livet för oss. Alltså börjar man någonstans, vilken hörna som helst, och börjar sortera ut - skräp, ge bort, lägg på sin plats.
Och så håller man på dag efter dag månad efter månad och till slut har man strypt trollet Röra. Det tog FL nio månader. Varje dag ska man helst också få undan det som ska ur huset. Ibland är det inte praktiskt möjligt, men minst en gång veckan krävs det att man verkligen kastar eller får iväg sakerna för att man ska känna att det blir framsteg.

Börja med detta en vecka och strunta i det andra så länge.
Du kan börja med babystegen sedan. Jag ska leta upp tråden här på FlyLady till dig.
PM:a mig om du vill ha översättningar eller fråga om något och inte vill lägga ut det på Skrubba

Lycka till

pian
pian
Putsare

UNREAD_POSTav brummeliza 12 09 06, 6:23

Varför finns det ingen "gilla-knapp"?
Pian - jag gillar ditt inlägg, ta åt dig!
Jag har hängt här ett bra tag, men har fortfarande inte kommit särskilt långt
på min (och familjens) väg mot ORDNING...
Men nu blev jag peppad igen. Nån gång ska väl även jag lyckas. PS Diskbänken glänser. Snart. DS
brummeliza

UNREAD_POSTav pian 12 11 16, 12:08

:shock: :oops: Glömde bort att jag skulle leta upp tråden med de översatta bebisstegen
http://skrubba.egetforum.se/babysteps-sma-steg-i-taget-som-gor-stor-skillnad-i-slutandan-t1216.html
Jag är inte så bra på det här med länkar så för säkerhets skull:
Leta i avsnittet "Ordlista, FlyLady mm" under "Tips"
Tråden heter "Babysteps=Små steg i taget som gör stor skilland i slutändan"
Den innehåller en hel massa och det finns för övrigt mycket läsvärt i det här avsnittet, liksom i övriga tips-avsnitt.

Kanske du hittat rätt tråd på egen hand vid här laget ;)

pian :oops:
pian
Putsare

Återvänd till Kom igång